Brama jest urządzeniem, które w dzisiejszych czasach jest dla nas czymś oczywistym, naturalnym elementem otoczenia, tak samo jak budynki znajdujące się wokół. Jak to jednak wszystko się zaczęło? W jaki sposób historia przeszła od ciężkich, niepraktycznych bram do nowoczesnych bram segmentowych, jakie być może również i Wy macie w swoich garażach?
To, że powstaną przedmioty/urządzenia, służące do zamykania pomieszczeń, było w naszej historii tylko kwestią czasu. To naturalne, że człowiek potrzebuje prywatności, poczucia bezpieczeństwa i ochrony własnego mienia. Ciężkimi bramami, do których zamknięcia było potrzebnych niejednokrotnie wiele osób, zamykano zamki, grody, spichlerze itp. Pierwsza auta przechowywane były razem z powozami, a niejednokrotnie nawet z końmi. Nie było to zbyt wygodne, więc również w tym przypadku w samoistny sposób wykształciła się potrzeba tworzenia garaży, a co za tym idzie, także bram garażowych. Wciąż nie były to jednak nowoczesne cuda techniki, jak bramy segmentowe, z których możemy obecnie korzystać. Mówimy bowiem o początkach XX wieku.
Wraz z początkiem masowej produkcji samochodów, wzrosło zapotrzebowanie na garaże. Te początkowo zamykane były „tradycyjnymi”, dwuskrzydłowymi, ciężkimi i topornymi bramami. W okresie międzywojennym zaczęto myśleć o usprawnieniu działania takich bram. Wykorzystano do tego chociażby silnik elektryczny oraz szyny, które przesuwały bramę pod sufit. Możemy tutaj mówić zatem o „prototypie” współczesnej bramy segmentowej. Trend ten, z racji niskiego poziomu zmotoryzowania społeczeństwa, a potem komunistycznych wpływów, nie dotarł do naszego kraju. Polacy przez cały czas zmagali się ze zwykłymi, skrzydłowymi bramami.
Mimo upływu lat stan taki utrzymywał się u nas bardzo długo. Wszelkie rozwiązania o innym charakterze, jak np. bramy uchylne, były tworzone przez naszych rodaków na własną rękę. Oficjalnie bram uchylnych, czy segmentowych w naszym kraju przez kolejne dziesięciolecia nie było. Pierwsza polska brama segmentowa to dopiero rok 1988 i hit miesięcznika Murator, skonstruowany przez Tadeusza Aninowskiego. Jego firma istnieje po dziś dzień.
Współczesne bramy garażowe, a przede wszystkim bramy segmentowe, to już w dużym stopniu urządzenia elektroniczne. Można je dostosowywać do własnych potrzeb, miejsca w garażu i na podjeździe, a także sposobu, w jaki chcemy z nich korzystać. Dostępnych jest mnóstwo dodatków, urządzeń i oprogramowania, które sprawiają, że bramy garażowe mogą być sterowane niczym kolejny ze współczesnych, elektronicznych gadżetów. Nim wypracowano wszystkie te rozwiązania, minęły jednak dziesiątki, a nawet setki lat, jeśliby spojrzeć na to w szerszym kontekście. Praca wszystkich tych ludzi sprawiła, że dziś możemy korzystać wygodnie z bram segmentowych każdego dnia.